Læringsmål 1
1
Jeg gennemfører med udgangspunkt i en illustration af regningsarternes hierarki sammensatte beregninger.
2
Jeg opdeler et sammensat udtryk i led og beregner hvert led for sig.
3
Jeg udfører en sammensat beregning, hvori der både indgår parenteser, rødder, potenser og de fire regningsarter uden brug af illustrativ støtte.
Læringsmål 2
1
Jeg indsætter tal i de algebraiske udtryk for beregning af potenser.
2
Jeg omskriver potenser med negativ eksponent til decimaltal.
3
Jeg viser med eksempler, hvorfor regnereglerne for potenser gælder samt forklarer forskellen på, om rødderne er ens eller forskellige.
Læringsmål 3
1
Jeg beregner simple udtryk med rødder ud fra en enkel regneregel.
2
Jeg omskriver regneudtryk, som indeholder rødder ved at anvende relevante formler.
3
Jeg forklarer, hvorfor regnereglerne for rødder er gældende
Læringsmål 4
1
Jeg indsætter tal fra talmængderne på en tallinje og i mængdecirkler.
2
Jeg kender forskel på endelige brøker, uendelig periodiske brøker samt uendelige ikke periodiske brøker.
3
Jeg omskriver tal til andre repræsentationer ved brug af forskellige regneregler.